dimarts, d’agost 07, 2012

** ÞJÓÐHÁTÍÐ **

Bé, doncs ja torno a ser aquí. Ahir vam arribar d'un cap de setmana de molta festa ben cansats i no vaig trobar el moment per escriure l'entrada.

Com potser sabeu, divendres passat vaig marxar cap a les illes Vestman (Vestmannaeyjar) per passar 4 dies en el Þjóðhátíð [Ziouzhautiz] (lit. Fesival Nacional), un festival de música ben famós a tota Islàndia. Cal dir que la primera edició va ser el 1874, així que diguem que ja té més de 125 anys d'història...


Mostra Þjóðhátíð en un mapa més gran


Divendres

El Divendres vam marxar amb l'Aldís i el seu nòvio, en Höski, cap al Seljalandsfoss, on hi vam trobar la Fanney i l'Ásdís [Àusdis] que hi havien passat la nit. Allí vam passar la tarda jugant al Dix-it i prenent el sol, disfrutant del bon temps que feia esperant a que fossin les 22:00 per anar cap al port, Landeyjarhöfn [Landeiarhöpn], per agafar el ferri cap a la Heimaey, l'illa principal (i l'única poblada si no m'equivoco) de les illes Vestman.

Jugant al Dix-it
Ben carrgats pel cap de setmana
El nostre lloc al càmping
Vista des del càmping
Vista cap a les illes Vestman

Cap allà les 23:00 vam arribar a Vestmannaeyar (el nom de la ciutat que hi ha a la Heimaey). Ja des del moment d'agafar el ferry l'ambient era molt festiu i arribats al port vam agafar una furgoneta que ens va dur fins al lloc on hi ha el festival. El recinte està situat dins d'una "vall" anomenada Herjólfsdalur i és un amfiteatre natural molt ben triat per situar-hi l'escenari principal i tot el campament. A l'arribar feia moltíssim vent però amb més esforç o menys tots vam aconseguir muntar la tenda. Llavors, cap a les 12 vam anar tots a l'escenari principal on tocava un grup que es diu HAM que estava força bé.

A part dels escenaris, també hi ha tota una sèrie de carpes blanques que la gent de l'illa normalment té per estar-hi asseguts i passar l'estona, una mica com les barraques però sense tenir barra. La Fanney tenia una amiga que estava en una tenda d'aquestes i ens hi vam acoblar així una mica per la cara una estona. Després vam sentir un grup de rap i finalment van tocar uns que es deien Ingó og Veðurguðirnir que bàsicament feien versions ska, un grup d'aquests de música de festa major diria jo. Aquests em van sorprendre amb cançons com "Ai se eu te pego" (que cap islandès sap cantar bé XD) i "Que viva españa" (o com deien ells "la viva espania") que em va tallar el rotllo completament xD va ser un moment força dur... Cap a les 4 començava a sortir el sol i o bé anaves a l'escenari petit o cap a la carpa discoteca, on la música tampoc acabava d'estar malament.
A les 12, cada nit, feien alguna cosa amb foc. El dia que vam arribar van fer una forguera gegant!
L'escenari principal

Moment "la viva espania"
Foto d'abans d'anar a dormir

Dissabte

El dissabte em vaig llevar cap a les 15 i vaig acompanyar a l'Ásdís cap al vínbúðin, la botiga d'alcohol, per què reomplís les seves reserves per als següents dies. Després, vaig tornar al campament i amb en Johannes vam decidir pujar a dalt de la vall perquè m'havien dit que les vistes són molt boniques.
Segur que això es pot escalar!
Com no, ovelles a dalt
Ovelles i el campament al fons
Vista del recinte des de dalt
i més!
Vista cap a alguns illots
El Herjólfsdal, la "vall" on hi ha el recinte del Þjóðhátíð
Mirant el partit d'handbol Islàndia - França (que va guanyar Islàndia)
Concert de Mugison
Més Mugison em sembla
Castell de focs a les 12
i més!

La nit es basava en anar a l'escenari, estar a les tendes i anar a la carpa disco, conèixer gent i anar a dormir.

Diumenge

De nou, pel matí (15:00) vaig decidir pujar per veure-hi els Lundi, els ocells semblants als pingüins que viuen a alguns llocs d'Islàndia, entre ells les illes Vestman.


Lundi des d'una posició privilegiada

Després vam anar amb en Johannes a la piscina municipal de Vestmannaeyjar a relaxar-nos en els "Heitur pottur" (lit. banyeres calentes). Més tard vam tornar al campament a unir-nos amb amics de l'Ásdís i l'Aldís.


A l'última nit també hi va haver castell de focs, a més, al llarg de tota la vall es van encendre torxes vermelles. Molt impressionant!

Dilluns

Dilluns ens vam llevar més d'hora, les 12, per plegar les tendes i marxar per veure si podríem agafar el ferri abans del què ens tocava (en principi les 23:30). Així, vam poder prendre el que sortia a les 14:30 i així tornar a ser a "terra ferma" (o més ferma) a les 15. Vam passar per Hvolsvöllur per comprar alguna cosa de menjar i després a fer els 200 km cap a l'hotel.

Pel què m'han dit, hi van assistir entre 14 i 15 mil persones. Clar, quan penses que al camp nou n'hi caben 90 mil, no sembla que sigui molta gent. Però si penses en mesures islandeses, això és molta gent! (aproximadament un 5% de la població). Un cop t'hi has adaptat, ja es veu que és un festival gran. I els espectacles com el castell de focs són molt dignes de veure, potser del calibre d'un castell de focs de la festa major de Sant Cugat, però en un paratge molt més maco que el Turó de Can Mates.

Finalment, la cultura de beure és molt diferent al nord que al sud, i crec que ja ho he dit. Tot el monopoli de l'alcohol i control té bastant sentit quan veus la manera de beure que tenen aquí. No dic que nosaltres ho fem millor, però el què és cert és que aquí (pel què he vist a islàndia i suècia, m'atreviria a dir el nord en general) és molt més usual veure gent que no s'aguanta dreta o pitjor, i no són precisament els adolescents (per altra banda a Espanya hi ha consum molt alt d'altres drogues més dures que l'alcohol).

Bé, la valoració és molt bona. Tot i no conèixer-hi gairebé ningú, m'ho he passat molt bé, l'ambient és molt festiu i la gent és en general, molt agradable. També vaig conèixer un noi de Madrid que havia viscut un temps a Manresa i que feia una setmana que era a Islàndia per donar classes de ball de saló. En quant al temps, prefecte! Estic tenint molta sort i és molt agradable, es veu que l'any passat no va parar de ploure en tot el festival i estava tot ben enfangat.

Ara m'espera una setmana de feina i més endavant ja veuré què faré. Estic pensant en fer la travessa Skógar - Þórsmörk - Landmannalaugar que passa pel costat de l'Eyjafjallajökull i que si la faig a bon ritme la puc fer en 4 dies. Aniré veient com es comporta la cosa, sobretot de cara al temps.