dimecres, d’agost 26, 2015

Les terres de Thor i el temps

La ruta del Laugavegur que vaig explicar ahir acaba a la zona de Þórsmörk [Zours-mörk] que literalment vol dir "Les terres de Thor". Þór [Zour] és el nom del déu nòrdic Thor i mörk és el plural de la paraula mark que vol dir terra, com per exemple a Dinamarca (marca dels danesos) o l'antiga Marca hispànica (en suec mark vol dir terra també).

Vista de la zona de Goðaland [Guoða-lant] (Terra dels déus)

La zona de Þórsmörk està situada darrera de les glaceres del famós Eyjafjallajökull [Eiia-fiatla-iökutl] (ja n'he explicat el significat alguna vegada però hi torno, jökull - glacera, fjall - muntanya, eyja - illa, per tant glacera de les muntanyes que miren les illes (Vestman) ) i Mýrdalsjökull [Mir-dals-iökutl]. Entre ambdues glaceres hi ha un coll de muntanya anomenat Fimmvörðuháls [fimvörðu-hauls] que té un refugi. A més, des d'allà es pot baixar caminant fins a Skógar [skougar] (lit. boscos).

Mapa de les zones de Þórsmörk, Goðaland i les proximitats de l'Eyjafjallajökull

La meva intenció inicial era, després de fer el Laugavegur, seguir pujant fins al Fimmvörðuháls i després baixar fins a Skógar de manera que acabaria allà, a la costa, la meva ruta. La previsió del temps però, no m'ho va permetre.

Weather temperature in Reykjavik, Gullbringusysla, Iceland
Temps a actualment Reykjavík


El temps (veður en islandès, similar a l'anglès, alemany o suec: weather, Wetter, väder) és realment una cosa a tenir molt en compte a Islàndia. En general no he estat mai massa fan de la meteorologia, però si hagués de ser home del temps, probablement no ho voldria ser a Islàndia, com a mínim no el que surt per la tele (tot i que per altra banda suposo que els Islandesos són també comprensius no s'enfadarien tant amb ell). Un parell de recomanacions:

1. Mireu sempre la previsió del temps

Sabent que és una mica de valents anar a Islàndia sense reservar res, sobretot si no es vol dormir en càmpings, he de dir que el més recomanable és ser el més flexible possible. La manera de planejar dels islandesos, i això m'ho va corroborar la Fanney un parell de vegades, és anar allà on el temps sigui bo. Aquesta va intentar ser la variable principal quan havia de decidir on em dirigia cada dia. La previsió del temps es pot mirar a diverses pàgines. Les que els islandesos miren són principalment dues, la primera www.vedur.is (en anglès aquí) és la que correspon al servei meteorològic islandès i a part de proporcionar previsions del temps, també dóna informació sobre terratrèmols (causats volcànicament), cabal de rius i fins i tot previsions espacials per a les aurores boreals. Per altra banda tenim també www.yr.no que és la que correspon al servei meteorològic noruec però que també fa prediccions a Islàndia. Cal dir que en aquest cas, la varietat d'ubicacions és molt alta i es poden veure previsions hora a hora per al mateix dia i l'endemà, cosa que és molt útil precisament a causa de l'alta variabilitat que comentava. En general, he fet servir més aquesta última per veure previsions a llocs concrets i la primera per tenir una idea general del temps al moment de decidir els meus destins.

2. No us fieu mai de la previsió del temps

Aquesta recomanació, aparentment en contradicció amb la primera, és també molt important a tenir en compte. Un temps precisament tan variable és difícil de predir al 100%, així doncs, si veieu que ha de fer sol, estigueu sempre preparats per si ha de ploure. Generalment podríem rebatejar aquest consell com Espereu sempre el pitjor. Cal dir però, que moltes vegades la pluja islandesa no és tan molesta com podria ser-ho, de vegades simplement van caient gotes molt fines que, sí, al cap d'una estona estàs tot mullat, però realment no te n'acabes d'adonar.

La màxima que val, i que he sentit a tots els països més al nord que el nostre és:

No hi ha mal temps, només hi ha vestimenta inadequada.

Tornant al tema inicial, la previsió pels propers dies no era bona, i per tant vaig decidir no anar fins a Skógar i en canvi, quedar-me a fer excursions per la zona de Þórsmörk. Cal dir que al final, el temps no va resultar gens dolent, amb sol els dos dies que m'hi vaig quedar, de manera que possiblement sí que l'hagués poguda fer (per altra banda, no sé quin era el temps més amunt, on sol variar més). En tot cas, no me'n penedeixo massa de la decisió la veritat, té cert sentit que la zona aquesta s'atribueixi als déus (Þórsmörk, terra de Thor, i Goðaland, terra dels déus). És una zona amb força vegetació pel que és Islàndia i és plena de valls i rius.

 Un coco!

 Arbres!

 Camí entre arbres


 Arribant al refugi de Langidalur [Launki-dalür]

Un avet!! (no autòcton) 

 Vista de la zona d'acampada de Langidalur

Vista des del cim Valahnúkur [vàla-hnukür]

El primer dia vaig anar cap a la vall de Langidalur i vaig pujar al cim Valahnúkur des d'on es pot tenir una vista preciosa de la regió. Entre les muntanyes, baixa el riu glacial Markarfljót [markar-fliout] que, com tots els rius glacials, s'estén vastament deixant espais amplíssims plens de grava per on potencialment (i periòdicament) hi baixen les riuades procedents de les glaceres. Així, a continuació vaig tornar a baixar fins al refugi de Langidalur i em vaig disposar a creuar el riu per uns ponts mòbils que hi havia situats:

 Vista del Markarfljót des del Valahnúkur

 I cap a l'altra banda, al fons es podria veure el mar

 Des de baix, el Markarfljót

 Pont mòbil per creuar el riu, que canvia de lloc constantment

 Un altre pont mòbil

 Camí cap a Básar [Bàusar]

 Cartell de benvinguda a Goðaland

 Markarfljót des de baix de nou

Creuat al riu, arribes a la zona de Básar [Bàusar], la tercera possible zona d'acampada al final de la ruta del Laugavegur. A la tornada, em vaig disposar a banyar-me a l'aigua calenta i a gaudir de la sauna que anava inclosa amb el preu del càmping. Aquella nit no vaig sopar de buffet però vaig poder gaudir d'una posta de sol ben bonica que feia que no hi hagués ningú al menjador. Vaig poder sentir al personal que tan debò cada nit hi hagués postes de sol així, anirien molt més tranquils.

 Posta de sol, amb els colors de la bandera islandesa

Més posta de sol

El següent dia seria el dia que marxaria de Þórsmörk, però no fins les 16:30. Així doncs, vaig aprofitar el matí (poc matí, ja que he d'admetre que vaig ser una mica gandul i també havia de plegar totes les coses) per fer una excursió més. De nou vaig creuar el riu per la zona de Langidalur i vaig començar a pujar per un camí poc transitat per trobar-me amb un corb i unes vistes impressionants. He de dir que vaig fer diverses fotos del mateix lloc, sabent que no li farien justícia, però us en podreu fer una idea. Jo vaig estar una bona estona quiet admirant el paisatge:

 Álfakirkja [Aulfa-kirkia] (Església dels elfs)


 Vista de nou del Markarfljót

 Més vista cap a Þórsmörk

 L'Eyjafjallajökull al fons

 Em vaig trobar un corb (Hrafn [hrap])

 Més corb

 El corb volant


 Vista sobre Goðaland

 Vista del Markarflót i Þórsmörk

Aquesta i les dues següents són el mateix




A la tarda vaig agafar el bus fins a Hveragerði [Kvera-gerði], la primera "ciutat" a les afores de Reykjavík en direcció sud-est, famosa per les seves aigües termals (Hver [Kver] vol dir font termal). D'això ja us en parlaré demà, us deixo amb una foto de com creuen els rius els busos:

Clarament, els ponts estan sobrevalorats