dilluns, d’agost 15, 2011

Islandesos/es

Demà ben d'hora al matí aniré a Skaftafell per fer una excursió per la glacera del Vatnajökull. Ja us n'ensenyaré els resultats! Avui però, aprofitant que ja porto poc més d'un mes a Islàndia, em veig capacitat per fer una petita primera valoració de la impressió que he tingut de la gent islandesa.

Abans de continuar, quina és la imatge que teniu vosaltres d'una persona islandesa, com us la imagineu, així en general? La meva idea a priori dels islandesos era que no diferien gaire dels suecs, gent tancada des d'un principi però no necessariament hostils, també em feien pensar en els víkings, però no sabira molt bé com definir-ho. Fins i tot, el fet que visquessin tan aïlladament encara reforçava més la idea que tenia de gent de poques paraules.

Amb què m'he trobat fins ara? Quina és la imatge global de la gent que he conegut en aquest mes? Crec que els islandesos no són tan tancats com els suecs quan es tracta de parlar amb la gent i/o conèixer-la. Tot i això, els islandesos són com una família molt gran (d'això en parlaré més tard) i a mesura que els vas coneixent em sembla que es pot detectar un subtil (molt subtil de vegades) hostilitat cap als estrangers. El què vull dir amb això, és que no ho notaràs fins al cap d'un temps i tampoc de manera directa, seran petits comentaris aïllats i sense molt de pes realment que de manera inconscient els delaten. Tot i això, cal dir que treballant en el món del turisme molt probablement males experiències amb algun tipus de gent fa que en tinguis males impressions (els israelians ho volen tot i ho volen ara). No vull dir que siguin hostils amb els extrangers, de fet molta part de l'economia es basa en el turisme (gent que ve dóna diners a islàndia i marxa) però cal dir que són molt defensors de la seva nació i de la seva llengua, ja que són conscients que són poca gent en un pais molt gran que a més a sofert durant molt de temps de la manca d'autogovern.

En quant al què deia que són tots una família, ahir vaig descobrir una cosa que em va deixar al·lucinat: l'anomenat Íslendingabók [islendingabouk]. La traducció literal és "El llibre dels islandesos" i aquest és una base de dades que emmagatzema un (o diversos) gran arbre genealògic de tots els islandesos amb entrades que remonten des de finals del segle XVI. Des del seu portal a internet, un islandès pot buscar la seva entrada al llibre i veure el seu arbre genealògic fins a 7 o 8 generacions cap amunt! Això però no és prou, fins i tot pots veure la relació que tenen dues persones islandeses. Fins i tot hi ha una aplicació del facebook per veure quina relació tens amb els teus amics, la Fanney em va ensenyar el seu compte, i gairebé dos terços dels seus amics (o més) estaven emparentats amb ella, si més no 7 o 8 generacions enllà. Per exemple, es veu que la rebe-rebesàvia de la Fanney i l'Ásdís és el mateix.
Aquesta magnífica base de dades no només guarda les persones sinó també dades com, en quina granja van viure durant quant de temps, quins germans teníen... etc

Per altra banda també se'm va acudir remenar el llibre telefònic (de fet les pàgines grogues i les pàgines blanques són un mateix llibre ja que les pàgines grogues només són un grapat ben petit) i buscar gent. El més curiós, que ja vaig dir em sembla, és que la gent està ordenada pel seu nom (a mi m'hauríeu de buscar per Marc i no per Sastre). Ben fàcilment vaig trobar l'entrada d'alguns treballadors de l'hotel així com la de l'Eiður Guðjohnsen, tot i això per raons de privacitat he decidit no fer-ne cap foto, no sigui cas que jo ara sigui el desencadenant d'una allau de trucades. En quant al tracte de la gent famosa a islàndia, és també una cosa molt particular. La gent famosa no és tractada com a la majoria de països, el què vull dir és que normalment els islandesos no s'exhaltaran al veure una persona famosa, i menys un islandès famós. És molt freqüent coincidir amb la Björk o l'Eiður per Reykjavík pel què m'han dit. Els famosos internacionals tampoc són tractats amb tanta excepcionalitat com a la majoria de països, així és molt probable que a una persona famosa no el molesti estar en el llibre telefònic perquè molt poc probablement els islandesos es dediquin a trucar-la per assetjar-la.

Més coses sobre gent islandesa no se m'acudeixen ara mateix... alguna cosa que vulgueu saber?